Om föreningen

Bostadsrättsföreingen Olofsgårdarna grundades på 1940-talet.

Föreningens hus har adress Svartbäcksgatan 68, 70 och 72.

Byggnaderna, som uppfördes av byggmästare Karl Johansson år 1943, ligger i Uppsala kommun och
har beteckningen Svartbäcken 28:1-3. Byggnaderna är fullvärdesförsäkrade hos försäkringsbolaget Länsförsäkringar.

Föreningens byggnader utgörs av tre st trevåningshus med 51 lägenheter som upplåts med bostadsrätt samt 1 st lokal med hyresrätt. Till byggnaderna hör också 24 st parkeringsplatser som hyrs ut till föreningens medlemmar. Avgift är 200 kr per månad. Kö till parkeringsplatserna hanteras av vicevärden..

Den totala boytanenligt taxeringsbesked uppgår till 3 014 kvm, varav 2 565 kvm utgör lägenhetsyta.

Lås och nycklar
Alla dörrar från trappuppgångar till lägenheterna är säkerhetsdörrar. Till dessa hör fem nycklar som ingår i låssystemet, och fem nycklar till tillhållarlås. Till postfacken har varje lägenhetsinnehavare kvitterat ut fyra nycklar.

Lägenhetsnummer
Varje lägenhet har både ett folkbokföringsnummer som är kopplat till respektive trappuppgång och ett lägenhetsnummer som är unikt för föreningens lägenhetsregister.
Folkbokföringsnummer är fyrsiffriga ex. 1001. Unika lägenhetsnummer är
68A: 001-006 samt 016,
68B: 007-015

70A 101-109
70B 110-118

72A 201-209
72B 210, 212-218

Kabel-TV via Telenor ingår i månadsavgiften, och bredband via Telenor som ett obligatoriskt tillägg på 165 kr per månad.

Bostadsrättstillägg till hemförsäkringen ingår i månadsavgiften..

Föreningen har 24 st parkeringsplatser med motorvärmare. Kölista sköts av styrelsen.
Vid parkering krävs parkeringstillstånd som förnyas årligen. Var och en som hyr p-plats får en klisterlapp och ett kort. Klisterlappen sätts på framrutans insida. Kortet används om du tillfälligt lånar ut din P-plats.
För att förhindra olovlig användning av våra p-platser och olovlig parkering på gården har vi avtal med Parkia. Detta avtal kostar inte föreningen något, men Parkia, men felparkeringsavgifterna tillfaller Parkia. Om du på felaktiga grunder fått felparkeringsavgift så kan du kontakta vicevärden.